ikut saye

Monday, January 17, 2011

Desktop rosak? Tak boleh click?!

Anda pasti tak kering gusi melihat telatah kawan2 anda apabila mereka di hadapan laptop atau pc. Bagaimana caranya hendak perkenakan mereka dengan membuatkan desktop mereka seperti kelihatan rosak, ataupun "hang"? baiklah hari ini andreG17 terangkan caranya.

1st, pastikan anda berada di pc/laptop kawan anda semasa dia tiada, takpun dia pegi tandas kejap ke, keluar kejap ke, time tuh korang cepat2 guna pc/laptop dia. orait

1st step yang korang akan buat amik screenshot desktop tuh dengan menekan button "printscreen" di keyboard, ok, kalau lapto xsilap "prt scr" mcm tuh la kot. PASTIKAN CURSOR MOUSE anda tidak nmpak dalam screenshot tuh. sorokkan.!

1) bukak MS paint, lebih mudah guna MSpaint, anda CTRL+V atau pastekan screenshot disitu lalu savekan dalam bentuk JPEG untuk lebih cantik.

langkah 1 : ambil screenshot desktop


2) lepas save, pegi ke desktop anda, klik kanan dekat mouse anda dan select VIEW, pastu tutup Show desktop icon / gadgets. jika pengguna XP hide desktop icon ok?

langkah 2 : tutup desktop icon/gadgets


3) anda semakin hampir, baiklah, kali ini penting sebab korang nak hidekan taskbar bawah tuh, so pengguna 7 korang xleh nak drag jer bar tuh ke bawah, korang kena pegi ke properties, kuar 1 box, korang untick AUTO-HIDE tasbar tuh.

untuk pengguna XP, korang boleh je drag off bar tuh kebawah, dan jangan lupa tutup juga AUTO-HIDE ok?

langkah 3 : tutup taskbar bawah


4) hampir siap! korang dah kosongkan desktop pc/laptop kawan anda tuh, so desktop tuh nampak macam screenshot di bawah, ingat, pastikan 1st shot korang ambil tadi xnmpak cursor mouse tuh. dan pastikan Qualiti gambar tuh cantik^^

selepas langkah 2 & 3



akhir sekali, korang ambil save file screeonshot pertama tadi, klik kanan pada file tersebut dan pilih untuk jadikan DESKTOP BACKGROUND. YEAHHH sudah Siap!!

Siap! lihat reaksi kawan anda.



korang akan tengok gelagat dia click icon itu, tak boleh2, dia akan salahkan mouse la, laptop berat la, screen rosak. macam2 lagi lah. rakamkan gelagat kawan2 anda itu dan SEND kan file video tersebut ke andrefreakgamer.blogspot.com untuk kita kongsi bersama. pasti tak kering gusi.

P/S : banyak lagi cara untuk kenakan kawan anda dengan pc/laptop, teruskan mengelog blog ini, THX!

No comments:

Post a Comment